sandragoes2china.reismee.nl

Welkom op mijn Reisblog - van Beijing tot Shanghai

Ni Hao,

Zo verschrikkelijk ver reikt mijn kennis van het Chinees zich. Niet bepaald ver dus. Of dit voldoende zal zijn om dat mega-land gedurende een 3-tal weken te doorkruisen? Ik ben overtuigd van wel. Sommige onheilspellers noemen me knettergek. Het zou kunnen. Maar who cares. Zot zijn doet geen zeer.

Geen tot in de puntjes verzorgde of duur-georganiseerde reizen voor mij. Hier geen schaapje dus dat braafjes de herder en zijn kudde volgt. Waarom met de stroom meezwemmen, als tegenstroom ook kan, denk ik dan.

De Chinese Ambassade stond er op al een reistraject voor hen uit te stippelen. Zoniet, kon ik naar mijn visum fluiten. Ze hebben het netjes voorgeschoteld gekregen. Tot in het kleinste detail. In ruil voor dat felbegeerde visum. Niet dat er nog veel overschiet van het oorspronkelijk traject. Veel verplaatsingen zullen er namelijk met de trein afgelegd worden. En treinen worden best op voorhand geboekt. Althans, als je nog zeker wil zijn van een plaatsje. En de ervaring leert dat de Chinese NMBS ook af en toe eens een trein durft af te schaffen, in staking gaat, of een stationneke durft te sluiten. Zomaar. En dan mag de puzzel – die zo netjes in elkaar paste – helemaal opnieuw gelegd worden. Tot vervelens toe. En net zolang tot de stukjes opnieuw precies in elkaar passen. En het lijkt zowaar nog gelukt ook. Denk ik dan. Hoop ik vooral.

In elk geval: in Peking – ofte Beijing – geraken, dat zal wel lukken. Daar zal een vlieger - maandenlang geleden geboekt - netjes voor zorgen. Dinsdagmorgen 3 oktober zou dit moeten gebeuren. En 1 dag later, de 4de dus, gaat de vuurdoop van start. En dit 3 weken lang. De kunst zal erin bestaan om uiterlijk op 25 oktober eindpunt Shanghai bereikt te hebben. Via een hoop tussenstops en omwegen, welteverstaan. Het enige al wat beter voorbereid of uitgestippeld dan het andere. De voorbereidingen stonden de laatste weken en dagen door omstandigheden wat op een laag pitje. Je kunt nu eenmaal niet alles plannen in het leven…

Of ik mijn 2 bondgenoten – flip & flop – in mijn rugzak zal moeten proppen, dan is nog zeer de vraag. Hoogzomerse temperaturen zullen er wellicht niet op het programma staan. Al hoef ik nu ook niet meteen skibotten te overwegen. Ergens iets tussenin vermoed ik. Ideale temperaturen om rond te tjolen wellicht.

Mijn andere partner-in-crime – Miss Tablet – zou dan weer eens een totaal onmisbaar item kunnen zijn. Tot op de laatste Megabyte volgepropt met een schat aan informatie. Van routeplanners, tot vertaal-apps en gedetailleerde metroplannen. Ik vermoed dat ik ze wel eens ferm van doen zal kunnen hebben.

Zo. Dit was alvast een tip van de sluier. Wat nog allemaal onder deze sluier verborgen gaat, is voorlopig zowel voor jullie als voor mij een mega-mysterie.

Rest me nog af te sluiten met de traditionele praktische afspraak: Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Tot over enkele dagen - wellicht vanop Chinese bodem !

S x

Rust zacht, tante…
Hou je van daarboven een oogje in het zeil?

Reacties

Reacties

Marianne

Het jaarlijks hoogtepunt onder je blogfans komt er zo te lezen weer aan. Draai die knop nu maar even om en geniet, geniet, geniet ! xxx

Spider-Man

Hey chou,
Tegen de tijd dat jij dit berichtje leest ben jij reeds aangekomen in het land van de "rijstvreters".
Zoals altijd voel ik mij vereerd dat ik tot het selecte leesgroepje mag behoren die jou avonturen mag volgen!
Ik weet ongeveer wat jou te wachten staat omdat ik China ook doorkruist heb, welleswaar op een meer luxueuzere manier, mee met de kudde in het gelid.....
Stel dat goed en geniet van elk moment!!!!
LY Spider-Man Xx

hermine

ik wist het! je bent ook een zalm, lekker tegen stroom :D

Ellis Vincke

Dag lieve lieve tante, we missen je . Sorry dat ik nog niets op je blog heb gezet . Ik had veel te doen voor school. Nog veel plezier en ik wil je bedanken voor het cadeau dat ik heb gekregen voor mijn verjaardag die nog moet komen. Het was echt leuk. Merci
kusje kusje

jezus

lieve zus,

goed te horen dat je weer 'the time of your live' zal hebben beleefd, ditmaal in het verre China.
We mochten nog zo hard getwijfeld hebben dat je al of niet de verkeersborden en wegen zou kunnen lezen hebben, het lijkt erop dat je in de goede richting, dit met eindbestemming Brugge, aan het gaan bent.
Niet dat we je het niet gunnen, maar 't is stilaan tijd om terug te keren, ik ben niet zo graag enige dochter en ik lees dat 'ons Elisabethje' ook al haar tante begint te missen.
Vandaag met 'de bomma' (ja als je teveel naar Familie kijkt begin je dat in het echte leven na te spelen, zo zegt mijn lieftallige echtgenoot) en vooral met jouw nichtje en haar vriendinnetje naar Ghostrockers geweest in Capitool in Gent.
Ze hadden blijkbaar heel goede plaatsen, net een klein stukje achter Marthe van K3 dus de namiddag kon niet stuk.
Ondertussen heb ik met de bomma door Gent 'getjold' op zoek naar een wafel met koffie maar we kwamen meer vensters met blote madammen tegen dan tearooms. Uiteindelijk toch ergens binnengesprongen gezien de gietende regen, genaamd, 'een hoek af' maar al bij al viel die hoek eraf heel erg mee.
Heel lekkere kaastaart gegeten daar en gezworen dat ik 'vanaf morgen' op dieet ga. Enfin, ik weet tenminste nog wat ik eet, wat vermoedelijk bij jou niet het geval was zo te horen.
Zo, ik wens je nog enkele rustige dagjes, kwestie van niet oververmoeid terug te keren, zoals dat bij de meeste mensen het geval is na hun verlof.

Vele groetjes ook van jouw neefjes die precies spoorloos zijn de ganse dag, het is dan ook Oktoberfest geweest van de Scouts en naast hun bed hebben ze nog niet veel gezien.
Tenandere, ook jouw nichtje is voor de eerste keer naar Oktoberfest, dus 'uit' geweest. En ik heb al weer een boompje gezaagd
De predrink van gisteravond (ttz) (vannacht) waarover nog een 'woordje' uitleg dient te worden verleend, zal voor morgen zijn blijkbaar, maar uitstel is geen afstel.

vele groetjes vanuit de Diksmuidse Boterweg in Beernem!

jezus

zus, ivm dat 'boompje gezaagd' in de voorlaatste alinea: ons Ellisje heeft mijn klavier overgenomen en dat zinnetje ertussen gezet en snel op versturen gedrukt, stout he van haar?
Ze is namelijk zo eerlijk geweest om mij vannacht te vertellen dat zij en haar vriendinnetjes samen een Kriekje gedronken hebben (zij maar 1 slok en de anderen de rest....).
Dat voor een meisje die geen fruit lust, dus we plagen haar nu de ganse dag ermee.
Ze krijgt uitgaansverbod als straf, wat denk je?
Haar mama en tante waren toch veel braver he op die leeftijd??

groetjes,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!